Yirmi Yaş Dişi

Yirmilik dişler, çenenin en arka kısmında yer alan azı dişleridir. En son çıkan yetişkin dişleri olan yirmilik dişler, doğru anatomik pozisyonda çıkarlarsa herhangi bir sorun teşkil etmezler. Ancak bazı kişilerde çene yapısına uyum sağlayamayabilirler. Bu durumda uzman bir diş hekimi muayenesinden sonra cerrahi müdahale ile bu dişlerin çekilmesi gerekir.
20 Yaş Dişlerinizi Çektirmeniz Gerektiğine İşaret Eden Belirtiler

Erişkinlik döneminde çıkan yirmilik dişlerin tamamının çekilmesi gerekmez. Eğer komşu dişlere ya da çene kemiklerine herhangi bir zarar vermiyor ve kişinin ağız sağlığını olumsuz yönde etkilemiyorsa yirmi yaş dişlerine müdahale etmeye gerek yoktur.

Bununla birlikte, gömülü olarak kalan ya da bir şekilde hastanın ağız sağlığını bozan yirmi yaş dişlerinin çekilmesi gerekir. Bu durumu işaret eden belirtiler şunlardır:

-Yirmilik dişlerin çıktığı bölgede meydana gelen ödem ve şişlik,
-Diş ve diş eti ağrısı,
-Apse,
-Diş eti kanamaları ve hassasiyeti,
-Yirmi yaş dişinin bulunduğu bölgede ya da çenede ağrı,
-Ağız kokusu,
-Ağızda kötü tat,
-Kulak ağrısı,
-Baş ağrısı,
-Çiğneme sırasında ağrı

Sorunlu yirmi yaş dişlerine sahip hastalarda görülen belirtiler arasında en yaygın olanlar orta veya yüksek şiddetli diş ağrıları ve apsesidir. 17-25 yaş aralığında bulunan ve bu belirtileri gösteren bireyler uzman diş hekimlerine başvurmalıdır.
Gömülü Yirmi Yaş Dişi

Yirmilik dişler bazen diş etine gömülü şekilde kalabilir. Normalde, yeni dişler çıkmaya başlarken ilk önce kendilerini çevreleyen kemik dokusunu, daha sonra da dişeti dokusunu geçerler. Bazı dişler çeşitli nedenlerden ötürü bu dokulardan birini, hatta ikisini de geçemeyebilirler. Dokuların altında kalan dişler gömülü dişlerdir.

Gömülü dişler çoğunlukla enfeksiyona sebep olurlar. Bu enfeksiyon ilerlerse yüz bölgesinde şişliklere neden olacağı gibi, hasta çenesini açmakta dahi zorlanacak seviyeye gelebilir. Müdahale edilmeyen enfekte olmuş gömülü dişler, çene kemiğinin erimesine sebebiyet verebilir. Bu nedenle hafife alınmaması gerekir.

Gömülü yirmilik dişleri saptayabilmek için yapılan ağız içi muayeneden sonra genellikle röntgen çekimine ihtiyaç duyulur. Elde edilen dental görüntüler yardımıyla kemikler ve gömülü dişlerin açıları net bir şekilde görülerek tetkik yapılır.

Yirmi Yaş Dişinin Çekimi

Cerrahi diş çekimi lokal anestezi altında gerçekleştirilir. Bu işlem steril ve donanımlı bir diş kliniği ya da hastanesinde, uzman bir diş hekimi tarafından uygulanır. Çekilecek dişlerin sağlıklı olması önemlidir, aksi takdirde önce gerekli tedavi yapılmalı ardından diş çekimi gerçekleştirilmedir.

Gömülü ya da yarı gömülü şekilde değil, düzgün bir açıyla çıkan yirmilik dişler de komşu dişleri sıkıştırarak, diş çapraşıklığı, diş sıkışıklığı veya diş çürükleri gibi sorunlara yol açabilir. Bu durumda bu dişler kolaylıkla çekilebilir.

Yirmi Yaş Dişinin Cerrahi Çekimi

Diş etine tamamen veya yarı gömülü olarak kalan yirmi yaş dişleri standart diş çekimi yöntemiyle çekilemez. Çekilen diş röntgenleri yardımıyla nasıl bir prosedür izleneceğine karar verilir. Gömülü diş çekimi cerrahi bir işlemdir ve ağız, diş ve çene cerrahisi alanına girmektedir.

Dişin tamamen diş etine gömülü olması halinde bir bütün olarak çekilmesi oldukça zordur. Bu tip durumlarda diş birkaç parçaya ayrılarak bu şekilde çekilir. Bir diğer ve çok sık kullanılan yöntem ise diş etine kesi açılarak, yirmilik dişin çekilmesidir. Diş çekimi yapıldıktan sonra operasyon bölgesi temizlenir ve kesiye dikiş atılarak tedavi sonlandırılır. Cerrahi diş çekimi lokal anestezi altında uygulanır.

İşlemden sonra hasta birkaç saat yemek yememek ve içmemek kaydıyla günlük yaşantısına dönebilir. Operasyon sonrası oluşabilecek ağrı ve şişlik gibi problemlere karşı diş hekiminin verdiği ilaçlar kullanılmalıdır.